- Øya er på nesten 60 dekar, og mye mer kupert enn den så ut på bildene. Så det ble en krevende og spennende jobb

Spesiell dag på jobben

Da oppdrettsgründer Kjell Lorentsen ringte for å få eksperthjelp, var det starten på et oppdrag utenom det vanlige for INVIS-ingeniørene Thomas W. Moen og Johannes Pedersen.

 

Thomas Wærnes Moen og Johannes Pedersen i INVIS. På oppdrag fra Kjell Lorentsen har de skannet hver en centimeter av Lille Indre Rosøy i Rødøy.

– Et veldig spesielt oppdrag, og veldig spennende! Flott vær, transport med RIB langs kysten – ja, i Meløysundet kom vi faktisk tett på spekkhoggere! Så ja, både spennende og artig, smiler de.

INVIS-ingeniørene er tilbake fra ett av sine mer spesielle oppdrag. For mens hverdagen deres gjerne er skanning av bygninger, industrilokaler eller ulike installasjoner der de etterpå skal modellere endringer, nybygg eller påbygg…
– Så skulle vi nå skanne ei hel øy!
– Joda, vi har skannet landskap før, men øya var hele 59 dekar stor, og selv om den på bildene ser flat ut, så er den slettes ikke det! Så det ble en hektisk dag og en hel del grubling, forteller Thomas.

Super-nøyaktig
Det var tidligere i sommer at INVIS ble kontaktet direkte av Kjell ‘Gigante Havbruk’ Lorentsen. Kunne Glomfjord-bedriften, med sin spesialkompetanse, hjelpe ham? Som i Gildeskål og Meløy planlegger han nemlig et landbasert oppdrettsanlegg i Rødøy. Der heter den utvalgte øya Lille Indre Rosøya, og nå var han på jakt etter et enda mer nøyaktig kart- og tegningsgrunnlag enn det Statens Kartverk kan levere.

– Vi tenkte å skanne øya med utgangspunkt i 20 stasjoner, men det ble hele 36. Med det utstyret vi har, lager vi så en såkalt punktsky, og når vi laster denne inn i maskinene våre, kan vi modellere i 3D og svært nøyaktig. Hver en stein eller hindring eller høydeforskjell kommer med, og da får utbyggeren for eksempel veldig god kontroll på hvor det må sprenges og hvor mye masse som må tas ut, forklarer Thomas og Johannes.

Ble imponert
Kjell Lorentsen hadde sørget for rask transport med RIB fra Ørnes, og de to skanneekspertene måtte bruke hele arbeidsdagen på det møysommelige arbeidet med å sette opp referansepunkter og skanne det omfattende råmaterialet. Nytt for anledningen var også innleie av drone med dronepilot.

– Vi forsker litt på muligheten for å bruke drone, for når vi skal skanne et stort område – la oss si det var en industripark – så vil drone være veldig tidsbesparende, sier Thomas.
Tilbake i hovedbasen fulgte en omfattende jobb med å laste inn det innsamlede materialet og lage et godt system.

– Vanligvis inngår disse skanningene som en del av oppdrag som vi selv har. Men denne gangen skulle vi levere kotelinje og punktsky til Boarch i Bodø, som jobber med reguleringsplanen for øya. Da måtte vi levere fra oss noe som de lett kan bruke videre.
– Og det kunne de. De var imponert over det vi hadde gjort, smiler karene.


Thomas Wærnes Moen (35)
prosjektingeniør i INVIS

Thomas fra Ørnes valgte studiespesialisering på hjemstedet etter grunnskolen, og etter noen år som butikkselger for Solhaug Byggevare, reiste han til Trondheim i 2006, og ingeniørstudier i materialteknikk. I mars 2011 fikk han fast jobb i INVIS, og flyttet hjem til Meløy og Ørnes med samboer Ida Olsen – de har i dag tre barn.


Johannes Pedersen (26)
prosjektingeniør i INVIS

Johannes er også fra Ørnes, men i dag bosatt i Neverdal. Etter samme videregående-valg som Thomas – studiespesialisering på Ørnes – gikk turen til daværende Høgskolen i Sør-Trøndelag, og studier i maskinteknikk. I fjor vår fikk han fast jobb som maskiningeniør i INVIS, og ble dermed ansatt nummer ni i engineeringvirksomheten i Glomfjord.

Facebook Kommentar