Framtia utgave 38-2008

Dette var i nyhetsbildet for 10 år siden

Vil ha Mo-tunnel

Ja det var overskriften på hovedoppslaget i Framtias utgave 38 i vårt første utgivelsesår.
Vei og samferdsel engasjerer, SV-veteran Ingar Johnsen var klar i sine meninger formidlet til Framtias Erling Eik.
– Vi må ikke satse alt på et kort, bru til Svartisen og videreføring sørover. Gjør vi det vil en utbedring av eksisterende riksvei 17 sørover få ei ferge. Derfor må alternativet med tunell til Mo på bordet, uttalte politikeren.

Han ville fremme sak for kommunestyret, og fikk støtte fra Høyres Per Swensen. På samme side kunne vi også lese at daværende daglig leder for BIS (nå Bilfinger), Arnstein Jensen, ga sitt bifall til forslaget som han mente ville være en stor fordel for den sterke industrien i kommunen.
– Tenk deg slagkraften vi kan oppnå i treenigheten Meløy, Mo I Rana og Mosjøen som de tyngdepunktene vi allerede er på industri.

Nå, 10 år etter, har vi hverken oppnådd tunell, bro eller særlig utbedring av riksvei 17. Samferdselskverna maler langsomt og utvikling av strekningen Glomfjord-Ørnes foreslås finansiert med bompenger og to tuneller mellom Spildra-Eidbukt og fra Neverdal-Selstad. Mandag 8. oktober skal fylkestinget ta stilling til saken og samferdselsråd Svein Eggesvik har levert innstilling:positiv til delvis finansiering.

På side 10-11 kunne vi også lese om at «Sentrum ligger…i Reipå havn!»
Litt morsomt at forrige ukas hovedoppslag i Framtia handlet om unge fiskere som etablerer seg i den selvsamme havna. Bak i bildet tatt av Edmund Ulsnæs, skimter vi også Morten Røshagen som allerede da var båteier, 25 år gammel. Sakset fra artikkelen kan vi lese sitat fra Morten: «I dag er jeg styrmann på Lurøy-snurperen «Slettholmen», men har kjøpt egen båt. Jeg er nødt til å ha noe å gjøre når jeg er hjemme»

I dag vet vi at Morten og Roy Kristensen sammen har investert millioner i «Skarsfjord» som i 2017 ble kjøpt inn til selskapet Meløyfjord Fiskeriselskap, eid av Egil Sørheim. Morten er også skipper i samme selskap og skal drifte sitt nyinnkjøpte fartøy på egne friperioder.

Artig gjensyn ble det også på side 16-17 hvor Anfinn Myrvang besøkte Reidun Skoglund i Breivikbakken. Mange er vi som husker å ha vært innom «butikken som hadde alt». I 2008 feiret de hundreåringen som offisielt bar navnet Karl B. Tidemann Eftf.

– Grunnene til at vi har overlevd så langt kan være flere. En årsak er nok at vi ikke er styrt av en stor-kjede som bestemmer. Varelager og bygninger er så godt som uten gjeld, dermed er egen råderett ganske stor, sa Reidun til lokalavisa.

Nå er det ikke lenger butikkdrift i Brevikbakken.

Facebook Kommentar