Engelsk, tysk og norsk. Kompetanse fra hele Europa var samlet rundt giret til den ene kompressoren i syrefabrikken. Lengst unna står Filip Østmo og Frank Andreassen fra Bilfinger.

Full stans, fullt kjør

Det er merkelige dager i Glomfjord. En liten periode da stillheten er øredøvende. Du kan høre fuglekvitter, og regndråper som faller mot asfalten. Naboen nynner ubevisst, og du nyter den fine summingen av Teslaen som passerer.

Det er som om alt trekker pusten, og holder den, og du bare venter på at ting skal starte igjen. Og det gjør det. Etter knappe to uker virker alt å være tilbake til normalt. Fabrikken har fått sin årlige overhaling, sjekk og forbedring, og alt kommer tilbake i hverdagsrytmen igjen. Forhåpentligvis med litt mindre lyd, litt større produksjon og enda bedre sikkerhet.

Rekordmange
For det er når Glomfjord er på sitt stilleste, i begynnelsen av juni, det skjer mest. Da slippes hundrevis av ekstra personer inn i Yarafabrikken, for å utføre nødvendig vedlikehold. Bare fra Bilfinger kommer 100 personer, for å utføre 10.000 arbeidstimer i løpet av 10 dager. Det er ikke småtteri.
– Vi har leid inn 48 personer ekstra, noen lokale og noen fra andre avdelinger av Bilfinger, som skal gjøre minst 221 ulike arbeidsoppdrag hos Yara, sier Knut Ivar Amundsen.
Han er prosjektleder for Bilfinger, og sammen med Rune Jakobsen har han planlagt revisjonsstansen siden februar.
– Det har gått med 300 timer, bare til planlegging av dette, så det er uten tvil det største oppdraget vi har i løpet av ett år, sier han.
Og årets stans slår alle rekorder. Bare i syrefabrikken skal Bilfinger ha 15 stykker i fullt arbeid, med å forbedre kompressorene. I tillegg skal det byttes rør, dempere og kompensatorer, og alle deler skal kontrolleres og rengjøres.

Vi har leid inn 48 personer ekstra, noen lokale og noen fra andre avdelinger av Bilfinger, som skal gjøre minst 221 ulike arbeidsoppdrag hos Yara.
Knut Ivar Amundsen, Bilfinger

Tre hundre timer med forberedelser har Knut Ivar Amundsen og Rune Jakobsen i Bilfinger brukt på planlegging av driftsstansen til Yara.

Berører mange
Selv om Bilfinger er størst, med sine 100 personer, er det mange andre som har store jobber inne i parken. Leverandører av maskiner og utstyr, lokale underleverandører og tjenesteytere har gode dager med mye å gjøre. I tillegg legger stansen beslag på alt som finnes av bo- og overnattingstilbud i området.
– Våre folk har lagt beslag på hele Svartisen Hotell, Glomfjord Hotell og Ørnes Hotell, forteller Rune Jakobsen i Bilfinger.
Revisjonsstansen gir altså ringvirkninger, et godt stykke ut over industrimiljøet i Meløy.

Bra med innsyn
Også Yaras egne ansatte har travle, og til dels lange, dager under stansen. De utfører vedlikehold og rengjøring og går viktige vernerunder og observasjonsrunder for å forebygge skader og for å få bedre innblikk i det som skjer.

– Det er gull verdt for de ansatte å få innsyn i det som skjer inne i maskinene. Det øker forståelsen for det vi jobber med til daglig. Det er ikke ofte man får anledning til å få dette innsynet ellers, sier Tommy Tangstad, skiftleder i syrefabrikken.
Selv har han ansvar for arbeids- og entretillatelser under revisjonsstansen. En stor jobb når så mange ukjente skal inn og ut i ulike oppdrag.
– Digitaliseringen av arbeidstillatelser har gjort jobben litt enklere, men det er fortsatt en god del å holde styr på, sier han.

Inne i fabrikken er den vanlige lukten av ammoniakk erstattet med lukt av rengjørings- og rensemidler. Man kan høre den rolige praten mellom mekanikere fra ulike firma, på engelsk, tysk og norsk. De diskuterer mens de jobber intenst med å finne løsninger på små og store problemer, mens stillheten legger seg som et teppe over hele Glomfjord.

Denne saken er hentet fra juni-utgaven av Ny Næring, profileringsmagasinet for regionens næringsliv. 

Facebook Kommentar